mindre af kontor vic

Psykoterapi

De fleste mennesker vil i løbet af deres liv opleve forandringer, kriser og modgang, som det kan være uoverskueligt at håndtere på egen hånd. I sådanne situationer kan et psykoterapeutisk forløb hos en psykolog være en stor hjælp til at komme lettere igennem en vanskelig periode i ens liv. Det er i dag meget almindeligt, at mennesker søger støtte og vejledning hos en psykolog.

Hvad er psykoterapi?

Psykoterapi er overordnet set en særlig form for samtale mellem en behandler og en eller flere klienter, som har til formål at hjælpe klienten med at opnå større livskvalitet og selvaccept ved at vanskelige følelser, tanker eller adfærdsmønstre bearbejdes.

Psykoterapi er en veldokumenteret behandlingsform, som har stor succesrate over for en række problemstillinger. Der er stor variation i, hvordan et psykoterapeutisk forløb tilrettelægges alt efter, psykologens erfaring, hvilke problemstillinger der er tale om, hvor dybt de er forankrede, og hvilken personlighed man har. Hvor nogle oplever en forbedring efter få sessioner, går andre i terapi i længere perioder på flere måneder og i sjældnere tilfælde år. Metoden og varigheden af forløbet vil afdækkes i de første samtaler.

Eksempler på problemstillinger

For at give nogle eksempler på nogle problemstillinger der kan arbejdes med psykoterapeutisk, har jeg udarbejdet en liste over, hvad tidligere klienter har henvendt sig med:

Eksempler på problemstillinger
  • Jeg føler mig trist, uoplagt og finder ikke glæde i det jeg plejer.
  • Jeg føler mig ikke god nok og har svært ved at acceptere mig selv.
  • Jeg føler et stort behov for kontrol og perfektionisme, som belaster og forhindrer mig i at være tilstede og glad.
  • Jeg undgår sociale situationer.
  • Jeg føler en ubehagelig indre uro, som jeg har svært ved at forstå.
  • Jeg føler mig bange og undgår bestemte situationer.
  • Jeg føler ikke jeg kan finde mening i tilstedeværelse, og at jeg kan kende mig selv i de ting jeg gør.
  • Jeg forstår ikke mine egne følelser.
  • Jeg føler, at andre ser kritisk på mig.
  • Jeg spiser mere end jeg burde.
  • Jeg føler mig stresset og har problemer på mit arbejde/studie
  • Jeg har været involveret i/overværet en ulykke og kan ikke stoppe med at tænke på det/får flashbacks.
  • Jeg har mistet en nærtstående og har svært ved at håndtere alle følelserne og tankerne.
  • Jeg har svært ved at stole på andre.
  • Jeg har svært ved at sige fra og oplever at gøre hvad andre forventer af mig fremfor, hvad jeg selv vil.
  • Jeg har svært ved at finde ud af, hvem jeg er .
  • Jeg har det med at komme i konflikt med folk omkring mig.
  • Jeg savner intimitet og nærvær i mit forhold.
  • Jeg har svært ved at finde mig til rette i rollen som forælder.
  • Jeg oplever tankemylder, mareridt og har svært ved at sove.
  • Jeg føler mig jaloux og mistroisk over for min partner .
  • Jeg er pårørende til en psykisk syg person og har svært ved at rumme det.
  • Jeg har selvmordstanker.
  • Jeg vil gerne være tættere sammen med andre, men tør ikke.
  • Jeg har været længe i et dysfunktionelt forhold.
  • Jeg har oplevet et overgreb.
  • jeg skammer mig over mig selv.
  • Jeg har været min kæreste utro.
  • Jeg føler mig ensom.
  • Jeg er usikker på mig selv som forældre eller partner.
  • Jeg har fået en alvorligt sygdom eller et alvorligt handicap, som jeg skal lære at leve med.
  • Mit liv er kaotisk og jeg kan ikke finde nogen struktur i min hverdag .